Branding

Hoe CoolBlue je op ieder vlak verwondert

Glimlach bezorgers. De leukste thuis

Een paar weken geleden zaten we in de auto onderweg naar een klant. Terwijl we op een druk kruispunt stonden te wachten op het stoplicht, stopte er aan de overzijde een Coolblue vrachtwagentje. 

Als twee gasten die liever naar de Coolblue gaan dan naar de MediaMarkt, besloten we heel spontaan met onze lichten te knipperen. Waar 9 van de 10 bestuurders zou denken “Wat doet hij nou?!”, besloot de Coolblue bezorger met veel enthousiasme terug te zwaaien. En, ondanks de afstand, was z’n grote glimlach niet te missen. 

Alles voor een glimlach. Deze bezorger is de ware belichaming van Coolblue’s bekende tagline. Hij is waarschijnlijk iedere dag heel bewust bezig met het bezorgen van ‘geluk’.   

Wat maakt Coolblue zo onderscheidend?

In tegenstelling tot Coolblue zijn de meeste webwinkels gelijk. Er is weinig onderscheidend aan. Je ziet dan ook vaak dezelfde plaatjes en informatie. Zonder onderscheidend vermogen worden webshops gedwongen om op prijs te concurreren. Dat is lastig geld verdienen...

Klopt. Bus. 

Een logische reactie is vaak het snijden in kosten, de logistieke processen efficiënter maken of zelfs te korten op arbeidsvoorwaarden. Maar gelukkig heeft Coolblue voor een andere aanpak gekozen. Ze hebben klanttevredenheid tot hun grootste obsessie gemaakt. Want tevreden klanten komen terug en zorgen voor meer omzet. 

Maar voor ieder bedrijf is klanttevredenheid toch belangrijk? Ja. Maar bij Coolblue betekent het veel meer dan alleen een onderdeel voor bedrijfssucces. Klantgeluk vormt namelijk het kloppende oranje-blauwe hart van het bedrijf. 

Voor jou als consument is er niets zo irritant als problemen die jouw geluk in de weg staan. Coolblue snapt dat en belooft alleen maar geluk. Die belofte vormt de rode draad in de hele organisatie.

Kijk maar naar de bezorgservice

Wat Coolblue ook uniek maakt ten opzichte van de concurrentie is de eigen bezorgservice. Waar ze hadden kunnen kiezen voor een minstens zo efficiënte externe pakketdienst,  besloten ze toch om dit binnenshuis te houden. Voor Coolblue was niet efficiëntie maar geluk de belangrijkste drijfveer achter deze keuze. 

Lang moeten wachten op een bezorger die vervolgens niet komt opdagen. Een chagrijnige bezorger aan de deur. Zelf een zwaar pakket twee trappen hoog op moeten sjouwen. Je nieuwe apparatuur zelf moeten installeren. En je oude wasmachine zelf naar het grofvuil brengen. Allemaal zaken die het klant geluk in de weg staan.

Je wilt niet worden lastig gevallen door problemen, want je hebt al meer dan genoeg pech als je wasmachine het begeeft. Het enige wat je wilt is morgen al een nieuwe wasmachine in huis hebben staan. 

CoolBlue heeft dit als geen ander begrepen. De eigen bezorgservice zorgt voor de volledige Coolblue ervaring bij je thuis. Allereerst zijn Coolblue bezorgers jongens en meiden die je zonder na te denken bij gewoon bij je oma over de vloer laat komen. Vervolgens wordt alles voor je geregeld. Van een wasmachine naar twee hoog tillen tot het installeren van je nieuwe TV. Allemaal gedaan met een glimlach. 

Zeg nou zelf: Voor zo’n goede service die ook nog eens alle zorgen wegneemt, ben je als klant best bereid om meer te betalen. Toch?

De kernwaarden van Coolblue

Het merk als kernactiviteit

Coolblue weet niet alleen exact waar ze voor staan, ze zijn ook nog eens consequent in de uitvoering. De cultuur van het bedrijf is namelijk helemaal in lijn met de kernwaarden. En dat ervaar je bij iedere klantervaring.

Coolblue ziet merk niet alleen als een marketingtool, ze zien het als een kernactiviteit. Waar iedereen in de organisatie iedere dag bewust mee bezig is. Dit wordt dagelijks uitgevoerd door alle Coolblue’ers. Die allemaal stuk voor stuk begrijpen dat omnichannel meer is dan alleen een mooi marketing woord. Want je moet het nog wel even doen. 

Coolblue laat zien dat merk een cruciale functie heeft. Het legt niet alleen de nadruk op de unieke waarde van je bedrijf, het zorgt ook voor helderheid en meer klanten. Vervolgens hebben ze dit dusdanig goed doorgevoerd, dat het ook intern een richtinggevende verbinder is geworden. Dankzij de gedeelde kernwaarden en een duidelijk verhaal gaan de mensen bij Coolblue iedere dag trots én met een glimlach aan het werk. 

En nog geen twee weken later, zag ik op de fiets onderweg naar ons kantoor een Coolblue bezorger. Ik kon het niet laten om te zwaaien. Het zal je niet verrassen: wederom werd ik met veel enthousiasme begroet!

Don't be Shy, come say hi

UP