Campaigns

The greatest tourist ad ever

Come and say G'day!

Met een nieuwe wereldwijde campagne wil Tourism Australia de wereld aan al haar natuurlijke schoonheid herinneren. De campagne “Come and Say G’Day” werd geïntroduceerd met een 9 minuten durende animatiefilm. In deze mini-film gaan een speelgoed kangoeroe en een magische eenhoorn samen op avontuur om de wonderen van Australië te ontdekken. 

Met voice-overs van echte Hollywood sterren heeft Tourism Australia alles uit de kast gehaald om avontuurlijke reizigers te verleiden om naar Australië te komen. De campagne is tevens een comeback van de iconische “Come and Say G’day” campagne uit 1984 met Crocodile Dundee. De campagne waarmee Australië voor het eerst op de internationale toerisme kaart werd gezet.

De challenges

Het is de eerste wereldwijde campagne van Tourism Australia sinds 2016. Na een periode “closed for business” verwelkomt het land weer met open armen avontuurlijke reizigers. Het doel van de campagne is dan ook de bezoekersaantallen net zo hoog te krijgen als voor de pandemie. 

Post Corona is de toerisme competitiever dan ooit, want mensen staan te springen om weer op reis te gaan. Extra belangrijk dus om op te vallen tussen andere populaire vakantiebestemmingen. Des te meer omdat Australië niet zo 1,2,3, naast de deur ligt. 

Dat was niet de enige uitdaging. In de toerisme branche is veel sprake van imitatie en vaak zitten advertenties vol met clichés. Australië is niet de enige plek op aarde met prachtige stranden, lekker eten en meer dan 300 dagen per jaar zon. Hoe zorg je dat je dan opvalt? 

Met Ruby de Roo natuurlijk. 

Deze speelgoed kangoeroe brengt haar dagen door in het schap van een souvenirwinkel en droomt ervan om te reizen. Op een dag wordt ze bevrijd door haar nieuwe sidekick Louie, een “magische eenhoorn”. Samen gaan ze op avontuur langs de beroemdste bestemmingen van Australië. Het resultaat? Een uniek en onvergetelijk verhaal dat ook nog eens onmiskenbaar Australisch is.

Bekijk de video hieronder:

Waarom is dit de beste toerisme campagne ooit?

De campagne is te zien op YouTube en social media. Naast de 9 minuten lange advertentie, zijn er ook kortere varianten gemaakt. De filmpjes hebben een hoge entertainment waarde die perfect aansluit bij de reden waarom de doelgroep zich op dat moment op deze platformen bevindt: vermaak. 

Het gebruik van een geanimeerd personage zoals Ruby is de perfecte move om door de sea of sameness van destination marketing heen te surfen. Bovendien is Ruby een veelzijdige ambassadeur die op oneindig veel kanalen en manieren kan worden ingezet. Een ijzersterk branded character zoals we die ook van de M&M reclames kennen.

Vandaag de dag is het probleem van de meeste advertenties dat ze vaak wat 'geforceerd' aanvoelen. Tourism Australia heeft dat met deze campagne fantastisch aangepakt. De advertentie voelt natuurlijk aan, is samenhangend en je kijkt er met plezier naar.

De storytelling is toegepast op een manier die duidelijk Australisch is. Want in de campagne zien we de meest herkenbare en iconische troeven van het land terug: Uluru, kangoeroes, Great Barrier Reef en het Sydney Opera house. Samen met mooie soundtracks, een dosis humor en een warm gevoel is dit een perfecte samenvatting van Australië in 9 minuten.

Dit is nou een schoolvoorbeeld van een advertentie die je vrijwillig kiest om te kijken. Hats off!

Don't be Shy, come say hi

UP